Tervezz okosan – célok meghatározása S.M.A.R.T. módszerrel

Az év eleje a tervezésé, legalábbis az olyan vállalkozásoknál, akik hosszú távra terveznek. A tervezéshez pedig célok kellenek, olyan idealizált állapotok, amelyeket el kívánunk érni. A célok nem tévesztendők össze a vágyakkal!

A vágy és a cél között az alapvető különbség a kidolgozottságukban rejlik. A vágy az, ha szeretnél valamit elérni, de igazából semmi konkrétumot nem határozol meg hozzá, és így igazából nem is sokat teszel érte. A cél ezzel szemben egy olyan kívánatos végeredmény, amiért hajlandó vagy tenni, és a működés alapját fogja képezni.

Az egyik legelterjedtebb módszer a SMART módszer, amelyet most egy példán keresztül szeretnék bemutatni.

A kiindulási állapot az, hogy van egy Moszkvics márkakereskedés és szervízünk, amelynél problémát jelent az, hogy megfelelő mennyiségű autószerelőt találjon. A márka vásárlói olyan emberek, akik nem riadnak vissza attól, hogy akár kissebb feladatokat maguk végezzenek el az autón. A cél egy olyan módszert találni, ami a jelenlegi szakemberei terhelését csökkenti, valamint növeli a márka iránti elköteleződést.

A SMART módszer bemutatása

A módszer megnevezése, mint oly sok módszer esetében a különböző lépések angol megnevezésének kezdőbetűiből alkotott betűszó:

S – Specific [Konkrét]

A cél legyen egyértelmű, pontos! Tehát legyen meghatározva, hogy milyen környezetben, milyen érintettekkel kapcsolatos a cél.

Képzést kívánunk indítani “Így gondozd a Moszkvicsod” címmel, hogy az apróbb javítási, gondozási feladatokat (izzócsere, ablaktörlő lapát csere stb.) a tulajdonosok is el tudják otthon végezni, így csökkentve a szerelők terhelését alacsony hozzáadott értékű munkákkal.

M – Measurable [Mérhető]

Mérhetővé akkor válik egy cél, ha számszerűsítjük, tehát maghatározunk egy olyan célértéket, mérési módszert, amivel a teljesülést tudjuk igazolni.

Célunk, hogy az első képzésen  10 fő vegyen részt, majd ezt követően 15 fős kurzusokat tudjunk havonta indítani.

A – Attainable/Achievable [Elérhető]

A céloknak elérhetőknek kell lenniük! Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi, vagy a cél megvalósulásának kívánt időpontjában rendelkezésre fog állni minden olyan erőforrás, amivel a kívánt állapot elérhető.

Figyelembe vettük a szervízben a műhely méretét, illetve a márkakereskedés udvarát, így az időjárási viszonyoktól függetlenül is meg tudjuk tartani a képzést/workshopot.

R – Relevant [Releváns]

A célok legyenek hozzád, vagy a szervezetedhez legjobban illeszkedő, legyen reális.

A képzéshez rendelkezünk a megfelelő szakmai felkészültséggel és az érintettek is kapcsolódnak a márkához.

T – Time-bound [Időhöz kötött]

Jelölj ki határidőt, hogy mikorra szeretnéd a célt elérni. A legjobb, ha konkrét dátum van megadva, és nem csak általánosságban, hogy majd 4 hónap múlva.

Nyárra tervezünk egy márkatalálkozót, melynek keretében az elkötelezett Moszkvics tulajdonosok között meghirdetjük, és az első alkalmat a téli felkészítés jegyében szeptember 15-ére tűzzük ki.

A célunk tehát az, hogy 2018 szeptember 15-ére összeálljon és elinduljon egy olyan képzés előre láthatóan 15 fő részvételével, ahol a résztvevők megtanulják az “Így gondozd a Moszkvicsod” workshop keretén belül, hogy milyen módon tudják megoldani otthoni keretek között az autóval kapcsolatos apróbb javítási és gondozási feladatokat.

Tehát röviden összefoglalva azt jelenti, hogy mikorra, hova, milyen erőforrások segítségével, milyen tevékenységek végrehajtásával szeretnénk eljutni.

Ha ez még nem lenne elég, akkor fokozhatjuk a hatékonyságot két újabb elem hozzáadásával:

Bónusz – SMART-ból SMARTER

A módszer továbbfejlesztett, okosított változata az, amikor a folyamatos fejlődés és a korrekciók jegyében újabb két elemmel egészítjük ki a korábbi céljainkat.

E – Evaluated [Értékelt]

Azon az úton haladunk, amely a célhoz vezet? Ezt kell folyamatosan értékelnünk. Minél később vesszük észre az esetleges eltérést, annál nagyobb problémát jelenthet visszatérni az eredeti útra.

R – Recorded [Feljegyzett, dokumentált]

Ahogy haladunk előre a cél felé, folyamatosan dokumentáljuk, hogy mit hogyan csináltunk. Ennek akkor vesszük nagy hasznát, ha menetközben valahol letérünk a célhoz vezető útról. Ekkor könnyebbé válik a helyes út megtalálása, mert tudjuk, hogy mikor mit csináltunk, tehát könnyebb megtalálni, hogy miként találhatunk vissza a helyes útra.

Ezzel a módszerrel nem csak egy egyszerű cél meghatározás történik, hanem olyan elemeket is definiálunk, amelyek hasznos bemenetei lehetnek egy projekttervnek.

Kép forrása: www.investors.com

The post Tervezz okosan – célok meghatározása S.M.A.R.T. módszerrel appeared first on Kerzo Blog.

Source: Legfrissebb blog bejegyzések

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek nyomj egy “Tetszik”-et, és oszd meg ismerőseiddel!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.